Redegjørelse etter Åpenhetsloven 2025
1 INNLEDNING
Denne redegjørelsen er SET Elektro AS' ("SET" eller "selskapet") redegjørelse foraktsomhetsvurdering etter lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ("åpenhetsloven") § 5.
Redegjørelsen omfatter aktsomhetsvurderingene vi har utført for perioden 1. januar til 31.desember 2024.
2 ORGANISERING OG DRIFTSOMRÅDE
SET tilbyr elektrotjenester hovedsakelig innen området samferdsel / infrastruktur, og driver virksomhet hovedsakelig på Østlandet, med 73 ansatte. Hovedkontoret er på Sem, med avdelinger i Ås, Porsgrunn og Drammen. Selskapet er en del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet NHO Elektro.
Virksomheten består i bygg- og anleggsarbeider hvor SET hovedsakelig driver med elektrotjenester innen samferdsel.
3 FORANKRING OG RETNINGSLINJER
Selskapet har forankret arbeidet med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold under åpenhetsloven i styret og utpekt en ansvarlig til å følge opp det praktiske arbeidet med aktsomhetsvurderingene under åpenhetsloven. Den ansvarlige har rapportert til styret om arbeidet som har blitt gjort under åpenhetsloven, og vil også gjøre det framover.
SET har interne retningslinjer for å sikre jevnlig oppfølging av arbeidet med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Retningslinjene er kommunisert til relevante ansatte.
Selskapet har også utarbeidet etiske retningslinjer i en Code of Conduct for leverandører og formidlet disse som angitt i punkt 4 under.
4 KOMMUNIKASJON EKSTERNT
Selskapet har en egen fane om åpenhetsloven på sine nettsider. Eventuelle spørsmål eller henvendelser til Selskapet relatert til åpenhetsloven kan stilles til post@set.no.
Hva gjelder formidling av våre forventninger og krav til leverandører og forretningspartnere(samlet "Leverandører") sin overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold har dette fremgått ved informasjonsinnhentingen underaktsomhetsvurderingene. Separate etiske retningslinjer er formidlet til prioriterte Leverandører, og vil også framover bli formidlet til nye Leverandører som en del av den oppdaterte onboarding-prosessen.
5 AKTSOMHETSVURDERINGENE
5.1 Generelt
Vårt arbeid med aktsomhetsvurderingene startet med en overordnet analyse og informasjonsinnhenting for egen virksomhet og Leverandører. Hensikten var å identifisere hvilke områder som utgjør størst risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vi fikk en fullstendig oversikt over Leverandører hvor det ble gjort en prioritering av hvilke Leverandører som skulle følges opp for videre kartlegging. Prioriteringen ble gjort på kriterier som størrelsen på betalinger fra oss, og hvor viktig Leverandøren er for vår virksomhet. Hensikten med prioriteringen var å skape et utgangspunkt for videre kartlegging. Som metode i den videre kartleggingen så vi på offentlig tilgjengelig informasjon om risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, hovedsakelig knyttet til Leverandørens geografi og bransje.
For de Leverandørene som selv er underlagt åpenhetsloven, ble deres sist publiserte redegjørelse gjennomgått. Prioriterte Leverandører som ikke er underlagt åpenhetsloven fikk tilsendt relevante spørsmål, herunder om Leverandøren visste om egen virksomhet, leverandørkjeder eller forretningspartnere innebar risiko for negativ innvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Svarene vi fikk var tilfredsstillende, og vi vil følge opp de vi ikke har fått svar fra.
Leverandørene til SET driver hovedsakelig virksomhet innenfor bygg- og anleggsbransjen og elektrobransjen. Relatert risiko knytter seg i hovedsak til materialene som benyttes innen begge disse bransjene. Alle våre Leverandører er norske selskaper, men forsyningskjeder for visse byggematerialer er komplekse og fragmenterte over hele verden. Dette innebærer begrenset sporbarhet og lite åpenhet, noe som øker risikonivået. Det er en generell middels til høy risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i produksjonen av IT- og elektronikk-produkter.
5.2 SETs virksomhet
Alle ansatte har lovlige arbeidskontrakter, lønns- og arbeidsvilkår. Helse og sikkerhet ivaretas gjennom SETs HMS-system og avviksrapportering. Ansatte har firmabiler leaset eller kjøpt utav SET fra kjente bilprodusenter og bilparken blir jevnlig vedlikeholdt ved kontroll og service og samtlige er PKK-godkjente.
SET tilbyr elektrotjenester hovedsakelig innen området samferdsel, men også innen området installasjonsarbeider. Arbeid innenfor disse områdene innebærer risiko for arbeidsulykker. SET legger stor vekt på sikkerhet, etablerte rutiner og grundig opplæring. Vi fokuserer på korrekt bruk av verktøy og sikkerhetsutstyr, samt bevisstgjøring av potensielle risikoer. Ved eventuelle ulykker sørger vi for nøye oppfølging av situasjonen.
Risiko er en naturlig del av yrket og den jobben som gjøres, men det var ingen hendelser som resulterte i et behov for å endre sikkerhetsrutiner.
Interne rutiner har utviklet seg i takt med erfaring og interne endringer, og tidligere fokus på mål har skiftet over til et fokus på løpende arbeid og en dypere forståelse for relevant risikobasert på proporsjonalitetshensyn og forholdsmessighet.
6 OPPSUMMERING AV AKTSOMHETSVURDERINGENE
Vi har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser gjennom våre aktsomhetsvurderinger. Det har derfor ikke blitt iverksatt konkrete tiltak annet enn å oppdatere onboarding-prosessen som nevnt i punkt 4 over.
Samlet sett er det identifisert risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, primært knyttet til rettigheter og vilkår for arbeidstakere hos Leverandører og høyrisikobransjer som blir mer aktuelt nedover i leverandørkjeden. Særligbransjerisiko knyttet til anleggs- og elektronikkmaterialer er relevant for SET og vil være et fokus for oss fremover. Vi vil oppdatere risikovurderingen dersom ny eller oppdatert informasjon endrer SETs samlede risikosituasjon i vesentlig grad.
Relatert til arbeidets natur innenfor driftsområdet SET driver virksomhet i er det risiko for arbeidsulykker, som håndteres ved gode rutiner og opplæring med fokus på sikkerhet. Dokumentet er signert av: OKKA, OV, BRL, HHL, LBH3/3Videre vil SET følge med på innkommende kommunikasjon om potensielle risikoer eller henvendelser fra enhver som ber om informasjon i henhold til åpenhetsloven.